Herman Bellaert (BE)

Herman Bellaert (Oostende 1957 – 1996)
Studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent
en aan het Hoger Sint- Lucasinstituut in dezelfde stad.

In de eerste fase van zijn werk bracht hij diverse figuratieve
thema’s in een abstraherende expressionistische stijl: interieurs,
staketsels, figuren, dieren… waren aanleiding voor een puur
schilderkunstige en plastische expressie.
Bellaert bezat genoeg persoonlijkheid om in deze taal, erg veel gebruikt door kunstenaars in de vroeger jaren ’80, voldoende
eigen accenten te leggen.
In zijn latere werken gaat de aandacht meer naar de lijn,
het volume, de geometrie, gebundeld in een minimaal
gebeuren. De verschijningsvorm is uiterst sober maar zeer
subtiel uitgewerkt.

Zijn eerste individuele tentoonstelling was in het Museum voor Schone Kunsten in Oostende in 1987.
Een selectie voor de “Jeune Peinture Belge” in 1988 en
een bronzen medaille in de “Europaprijs voor Schilderkunst
van de Stad Oostende” in hetzelfde jaar waren de eerste
belangrijke onderscheidingen voor deze kunstenaar.
Met zijn opname in de tentoonstelling “Modernism in Painting” (Oostende P.M.M.K., 1992) volgde een nieuwe bevestiging
vanuit de museumwereld.
In 1995 kwam de doorbraak voor Bellaert met een individuele tentoonstelling bij Stichting Veranneman.
Norbert Hostyn

- - -

Individuele tentoonstellingen
1987 Museum voor Schone Kunsten, Oostende
1989 Galerij William Wouters, Oosteeklo
1992 Galerij S65, Aalst
1995 Stichting Veranneman, Kruishoutem
1996 Het Kunsthuis, vzw Vrienden van het PMMK, Oostende
2000 Museum voor Schone Kunsten, Oostende
2000 Het Kunsthuis, vzw Vrienden van het PMMK, Oostende
2015 VERSTILD, Venetiaanse Gaanderijen, stad Oostende
2020 RETROSPECTIEVE 1986 - 1996, Pavilion Contemporary Art, Kasteelstraat 1, Watou

Groepstentoonstellingen
1988 Prospect 7, Gele Zaal, Gent
1988 Biënnale Beeldende Kunst West-Vlaanderen
1988 Cité Internationale des Arts, Paris
1991 Galerij Verplancke – Van Bavel, Brugge
1991 Art Basel (Galerij S65), Basel
1992 “Modernism in Painting“ PMMK, Oostende
1993 “Modernism in Painting“ Museum Van Bommel - Van Dam, Venlo
2018 ‘‘Voorbij de aanwezigheid” Pavilion Contemporary Art, Kasteelstraat 1, Watou
2019 ‘‘Works of Art” Pavilion Contemporary Art, Kasteelstraat 1, Watou

Wedstrijden
1987 Jeune Peinture Belge (selectie) Paleis voor Schone Kunsten, Brussel
1988 Europaprijs voor Schilderkunst (selectie) PMMK, Oostende
1988 Tweejaarlijkse Prijs voor Beeldende Kunst van de Provincie West-Vlaanderen
1988 (laureaat) Brugge

Werkbeurs Vlaamse Gemeenschap
1988 Cité Internationale des Arts, Paris mei – september

Uitgaven
1992 Reeks van vijf etsen in opdracht van de Vrienden van het PMMK
1996 Catalogus van de tentoonstelling in het Kunsthuis, Vrienden van het PMMK
2015 Catalogus van de tentoonstelling in de Venetiaanse Gaanderijen, VERSTILD, stad Oostende

Werken in het bezit van
Mu.ZEE, Oostende
Ministerie van Buitenlandse Zaken, Brussel
Nationale Bank van België, Brussel
Privécollecties

 

2020

08.03 - 05.04.20
RETROSPECTIEVE (1986 - 1996)
Paviljoen Hedendaagse Kunst Watou
solotentoonstelling

tekst en toelichting Daan Rau

- - -

2019

21.12.19 - 05.01.20
Paviljoen Hedendaagse Kunst Watou
WORKS OF ART
groepstentoonstelling met Herman Bellaert, Paul Bourgeois, David Bruneel, Trees De Mits, Christophe Denys, Willy De Sauter, Isa D'hondt, Laure Forêt, Paul Gees, Jean Goedcharle, Luc Hoekx, Arjan Janssen, Sabine Oosterlynck, Johan Parmentier, Bernard Sercu, Philippe Timmermans, Yumiko Yoneda

- - -

2018


01.07 - 29.07.18
VOORBIJ DE AANWEZIGHEID
Paviljoen Hedendaagse Kunst Watou
groepstentoonstelling met Herman Bellaert. Paul Bourgeois. Iris Bouwmeester. Trees De Mits. Ilona Plaum.
curator Els Wuyts

- - -


Toen ik eens langs de zee liep, stelde ik mij de vraag hoe ik, als ik dat zou willen,
het geluid van de zee zou kunnen weergeven in een schilderij.
Of, hoe zou ik stilte kunnen weergeven? Een onmogelijke zaak natuurlijk.
En toch is dit wellicht het eigenlijk thema van wat ik maak:
een zoektocht naar het ‘ultieme’ werk, dat even intens is als de stilte.
Dit werk zou een rustpunt kunnen zijn in een chaotische wereld.
Dit werk zou een tegengif zijn voor alle drukte en alle lawaai wat we dagelijks ondergaan.

Bekijk mijn werk dan ook als een ‘hommage’ aan het statische,
aan het geluidloze, aan het oneindige,
kortom aan alles wat tegenwoordig in de verdrukking raakt door een teveel aan lawaai.

Een ode aan de stilte.

Herman Bellaert, maart 1995