Sabine Oosterlynck (BE)

ICONOCLASH #01

Roel Goussey, Sabine Oosterlynck, Bernard Sercu
7 April 2019 - 5 May 2019
group exhibition

Kasteelstraat 1 - Paviljoen Hedendaagse kunt Watou


---

07.04.19
Performance ‘verschijnen’ Kasteelstraat 1, Watou 2019
sabine oosterlynck

sabine oosterlynck wordt één met haar onderwerp. In deze performance maakt ze gebruik van het etiket: ze wordt er letterlijk door bedekt. Dit is niet nieuw, hiermee is het concept ‘copy_endless_paste gestart (bijna als een method acting, in de diepte en de breedte, radicaal).

In de performance ‘verschijnen’ worden de etiketten een 2de huid, deze keer gemaakt van bacterieel leder, gegroeid uit oa. het water van de gracht rondom Kasteelstraat 1. Het is een verpersoonlijking van oude huid, oude labels, oude identiteiten die op de huid zijn gekleefd.
De etiketten worden één voor één verwijderd en is de betekenis van de handeling vrij interpreteerbaar. Het leder wordt terug aan de natuur gegeven, terug naar de oorsprong van zijn bestaan.
De spiegel is een metafoor voor het vaste kader waarin we ons bevinden, maar reflecteert enerzijds de blikken van de toeschouwers en de natuur rondom ons.

Naar aanleiding van deze performance werd een editie ontwikkeld. Een capsule met 2 etiketten, een uit spiegelfolie en een uit bacterieel leder gemaakt uit het water van de gracht van de Kasteelstraat 1.
De verwijzing naar ons consumeren zit in de vorm van de capsule, die de conceptuele gedachte versterkt.

De editie is verkrijgbaar in de galerie.

copy_endless_paste

A multitude of white labels climbs the blue tiled walls at the fifth floor of a former library. Together, the labels form amorphous shapes, indeterminate compositions. The lines sprawl, meet other ends or grope in the rarefied. They are like drawings, searching for someone who recognizes what they may represent, without really striving for this recognisability – like clouds. The labels are, one by one, manually mounted on the walls. The act transforms time. 

copy_endless_paste

In another place, the labels carry a date. They are affixed to the leaves of trees – or to the branches of those same trees which, in autumn, lost their leaves. They guide the eye again and again to the same moment at a different place.

copy_endless_paste

In yet another place, labels are strung together, creating long cords. They float on the surfaces of ponds and fountains. The play of lines affected by the movement of the water.

copy_endless_paste

Small infiltrators, tags: labels – again carrying a date – are discreetly mounted near artworks in museums, in a gallery, in the margins of visibility. The labelling itself is an unnoticed act, covertly.

copy-endless_paste

Labels hiding a face, sometimes even a whole body; the labeller indicates a rhythm. Labels, partially detached from the big, white surfaces out of which they were punched. Labels in unexpected materials, personal, cherished.  

text by jonas lescrauwaet

 

large scale projects

2017
installation on water – Braine le Comte copie-coupé cousu

2017-2018
installation on walls : collage gratuit
+ hanging installation blanco pendant –  NEST Ghent

2017
installation on water, floating identities OUDE DOKKEN – Ghent
+ fountain Zuidpark Ghent waterLijnen

 

publications

2018
nl Tentoonstellingstekst Oostende
2017 
nl text about copy_endless_paste
2017
nl artikel kunstletters pg 1+ kunstletters pg 2
2017
ART CV
2017 
interview
2006 – 2017
personal catalogues + editions
2017
contemporary performance art almanac
2013
Open M – # 16 (Museum M Leuven)
2012
Project Berlin (Factory Art Gallery)
2001
MIAT (Ghent)
2001
Embodiment (Brakke Grond NL)
2000
Fe-male introspection (Witte zaal Ghent)
1999
Speelhoven (Aarschot)

sabineoosterlynck.com