Trees De Mits

Work in Progress - Noordeloos

tentoonstellingen van februari t/m april 2019

WORK IN PROGRESS

16 februari t/m 16 maart 2019
Open do t/m za 12.30–17.30 en op afspraak

Na de opheffing van de tentoonstellingsruimte van Galerie De Witte Voet, Kerkstraat 135, ben ik verheugd dat ik u kan uitnodigen voor de tentoonstelling Work in Progress in Projectruimte BMB, Kerkstraat 129. Een paar deuren verder dus. De exposanten, waar ik vele jaren mee heb samengewerkt, laten er zien waar ze op dit moment in hun atelier mee bezig zijn.

De deelnemende kunstenaars zijn Anne Ausloos, Wilma Bosland, Rod Bugg in samenwerking met Julia Manheim, Trees De Mits samen met Marnix Hoys, Pieter Geraedts, Jeroen Heerwegh, Maarten Heijkamp, Jassu Kaneko, Vincent McGourty, Tilmann Meyer-Faje, George Nijs, Tejo Philips, Pablo Ponce, Rem Posthuma, Anton Reijnders en Netty van den Heuvel, Nick Renshaw, Karen Santen, Anne-Marie van Sprang, Piet Stockmans, Irja Syvertsen, Xavier Toubes en Christian Wisse.

Projectruimte BMB
Kerkstraat 129A, 1017 GE Amsterdam
T 020 6229963

---

NOORDELOOS

3 maart tot 28 april 2019
open vrij, za, zo van 14 tot 18u

Duo - tentoonstelling met Warner Berckmans

Kunstgalerij De Mijlpaal
Zeedijk 816 Knokke-Zoute
T 0032 471 645 937


De zwarte verkoolde werken in keramiek zijn monochrome materie-schilderijen. De glazuur is de verf van het schilderij. De matte kraken in de panelen vormen breuklijnen en verhouden zich tegenover de zacht afgeronde uitgesmolten randen van een ander paneel. Een zwarte droge korreligheid contrasteert met een witte zacht glimmende glazuur. Het zijn telkens oppervlakten gevormd door hitte en materie. De reeks is een onderzoek naar – THE SURFACE OF THINGS – en de transformatie van de materie door vuur. Dat het resultaat bij werken in keramiek niet direct zichtbaar en niet volledig voorspelbaar is, maakt deel uit van het spel.
Ook de foto’s van De Mits zijn vooral materie. Materie door wat ze voorstellen – een gouden muur, bemoste boomstammen – en door het gouden vinyl waarop de foto’s zijn afgedrukt. Het is de materie die de beelden doet ontstaan en die de toeschouwer door de lichtweerkaatsing actief bij de werken betrekt.
Het goud heeft een ingehouden schittering die plots oplicht, zoals Junichiro Tanizaki dit in zijn essay ‘In Praise of Shadows’ beschrijft voor het bladgoud van een schuifdeur in Japanse tempelarchitectuur.
De foto’s die in De Mijlpaal getoond worden zijn alle in Japan genomen. Toch zijn er weinig directe verwijzingen, met uitzondering van het meisje gekleed in een yukata. De beelden konden ook elders gefotografeerd zijn. In het werk gaat het vooral om de poëzie die De Mits in de realiteit vóór de camera herkent en om de manipulatie die ze er nadien op uitvoert. Ze omschrijft het als een ingrijpen in het oppervlak, de korrel, de kleur, de materie.
De zwarte fotografische prints bevinden zich op de grens van wat nog een voorstellend beeld kan worden genoemd. Ze spelen met gradaties van (on)leesbaarheid. Dingen die in een voller licht stabiel zijn, verliezen in het donker hun structuur. Het zwart is ondoordringbaar – ‘coal-black’ noteerde De Mits reeds bij eerder gemaakt werk. De inkt lijkt even op te lossen om wat in het zwart verstrikt zit iets van ruimte en beweging te gunnen. Kijken wordt speuren in een ruimte die ongedefinieerd is. Het zwart creëert een artificiële duisternis, als een middel om het beeld juist scherp te stellen. Dit vergroot de concentratie bij de toeschouwer.
De titels zijn kleine verbale uitweidingen of toelichtingen bij het werk, maar meestal zijn ze niet echt verklarend. De Mits gunt zich het voorrecht om met de titels ludiek om te gaan of om in alle vrijheid een passende titel bij een reeks werken te construeren. Soms gaat het dan om één of meerdere zinnen, soms is het enkel NOORDELOOS.

Lut Pil