Bram Van Breda (BE)

°1992, Lier, BE
Lives and works in Ghent, Belgium

EXHIBITIONS

2021

What my body knew and forgot to tell me, Kunstenhuis, Harelbeke
group expo with Anaïs Chabeur, Maikel De Greve, Thuy Lê Thi Thu, Sander Misplon, Fieke Ruitinga, Juliane Schreiber, Bram Van Breda, curated by Camille Bladt and Margo Veeckman

Entangled Splendor 
Obsidian Gallery , Brussels BE 

 

2019

INTO LIMBO, curated by Bram Van Breda, Cas-Co Leuven BE

BONANZA a diorama of the near, by Bram Van Breda & Carolyn F. Strauss
As the result of the four-month residency at Gastatlier LeoXIII, Gastatelier LeoXIII Tilburg NL

CROSOVERS, by Adorno.design, The Truman Brewery London UK

INTERLUDE and intervening space between sound and weavings, by Bram Van Breda & Glenn Ryszko Vlaamsesteenweg 162, Brussels BE

TO HIT WHEN MOVING, by Bram Van Breda, Merel Cremers & Lut Pil Part of the research project What We Shape, Shapes Us
Nucleo Ghent

BELOVED BODIES, by Sander Vloebergs KADOC-Ku Leuven BE

RECONNAISSANCE, exploring space and its hidden layer, by Bram Van Breda, KADOC-Ku Leuven BE

 

2018

ENCLOSED ENCOUNTERS, by Bram Van Breda, Merel Cremers & Lut Pil Part of the research project What We Shape, Shapes Us, Hotel Insomnia – Dutch Design Week 2018 DeFabriek Eindhoven NL

PASSAGE 1, by Bram Van Breda, Merel Cremers & Lut Pil Part of the research project What We Shape, Shapes Us, Blancooo Antwerp BE

FINI FANI, by Anja Veirman & Patricia Gérimont Regional Cultural Center, Dinant BE

 

2017

LET YOURSELF FALL, Luca Biënnale 2017, by Ief Spincemaille Abdij Keizersberg Leuven BE

MATTER OUT OF PLACE, by Bram Van Breda, Les Brasseurs Arts Contemporain Liège BE

THE GRADUATE(S) - European design talent selected by Li Edelkoort, Carpenters Workshop Gallery, Mayfair Londen UK

KoeNST project - in collaboration with DeLoodsen Antwerpen

Arts in Society Award Cera & Luca School of Arts

ITHAKA ART FESTIVAL,  Luxemburgcollege Leuven BE

 

2016

THE PLIABLE MOMENT, Dutch Design Week 16 DeFABRIEK, Eindhoven NL

OUTSIDE (ÉCUME/SCUM), Les Brasseurs Liège BE

CORRIDOR/BACKSPACE, by Bram Van Breda Croxhapox Ghent BE

LUX - Luca Showcase, DeMarkten Brussels BE

YOUNG and MAD Design awards, MAD Design Center Brussel BE



 

PUBLICATIONS

- Patricia Gérimont, Anja Veirman (2018), Fini Fani, in dialoog met textiele maakprocessen in Mali, Graphius. ISBN 9789490049089
 
- Lut Pil (2019), RECONNAISSANCE, KADOC Ku Leuven ISBN 9789078192435
 
- Lut Pil, Bram Van Breda, Merel Cremers, An-Valerie Vandromme (2019)
EVERY MOVE THEY MAKE dialogues between object & space, Lut Pil, Matter&Image -
Research Unit Image - LUCA School of Arts, Ghent; the author and the artisits.
ISBN 9789463963695

SPOREN VAN BINNEN EN BUITEN

08.08 - 05.09.2021 
duo exhibition
Bram Van Breda - Jo Van Rijckeghem

- - -

Bram Van Breda (°1992) maakte voor ‘sporen van binnen en buiten’ een groot textielwerk, ‘een impressionistisch schilderij van textiel’, aldus de kunstenaar. Want net als van Gogh, die zijn kleurencomposities bepaalde aan de hand van gekleurd garen, bouwde Van Breda zijn textielen schilderij in kleurtoetsen op. Hij liet zich voor dit werk inspireren door de natuur rondom het paviljoen, meer in het bijzonder de bomen. De basis voor dit wandtapijt, een afvalproduct van de textiel-industrie, kende immers reeds aanwezige grafische tekeningen, die de kunstenaar deden denken aan de stammen van de omringende bomen. Met aandacht voor het ruimtelijke aspect van het beeld, tast Van Breda met dit werk de grenzen van het textiele medium af. 

Wanneer neemt het textiel de ruimte in? Wanneer wordt de ruimte textiel? En hoe kan een beeld de ruimte innemen? Met lussen aan de muur opgehangen, wordt het landschap uit zijn context gehaald en als een herinnering, een souvenir, een scène voor een theaterstuk gepresenteerd. Het is een draagbaar beeld, overeenkomstig de geschiedenis van het wandtapijt, dat van kasteel tot kasteel meegenomen werd.

Le Corps Blessé maakte de kunstenaar tijdens een residentie in een voormalige steenkoolfabriek te Luik. Het zijn gitzwarte sculpturen van steenkoolzand, een afvalproduct van de steenkoolindustrie, fijn stof dat vrijkomt bij het schoonmaken van de fossiele brandstof. Dit stof lengde Van Breda met water en wikkelde hij, perste hij, nog vochtig in textiel. Dankzij de manuele handeling van het inwikkelen kregen de sculpturen iets lichamelijks, wat contrasteert met de dode materie die steenkool is. De structuur van het textiel maakte een afdruk van fijne lijntjes, gelijkaardig aan de textuur van huid. Zo lijken het geamputeerde ledematen, verwijzend naar het Luikse landschap als een verwond lichaam, het resultaat van de industrialisatie. De stompjes zijn stoffig, zwaar en licht tegelijkertijd. Ze glinsteren, want net als steenkool absorberen ze het licht en nemen zo de omgeving in zich op.

Met zijn tactiele materialen tracht Bram Van Breda de toeschouwer te raken, nabij te brengen. Het zachte steenkoolstof, het strelende textiel prikkelen de verbeelding van de toeschouwer en brengen diens aandacht opnieuw naar de materie van het hier en nu, van de binnen- en buitenwereld. Zo maakt de kunstenaar van de tentoonstellingsruimte een zintuigelijke ervaringsomgeving.

Roxane Baeyens