Jo Van Rijckeghem (BE)

Born in 1967 in Waregem, Belgium
Lives and works in Bassevelde, Belgium


Solo exhibitions 
 
2017
Huize St. Bonaventura – Gent

2016
David Van Haute – Hong Kong

2010
Galerie Pinsart – Brugge
Galerie Jan Colle – Gent

2008
Galerie Pinsart – Brugge
Huize St. Bonaventura – Gent

2007
In den bouw – Kalken
 


Group exhibitions
 
2018
Galerie c. de vos - Aalst

2018
Crelan - Brussel

2018
De Koolputten - Waasmunster

2017
studio-els jacobs-gallery – Brussel

2015
Centre culturel de Marchin

2015
Cultuurcentrum – Hasselt
A Perfect Corrida – Antwerpen

2014
hs+ design – Lissewege

2013
Cultuurcentrum – Hasselt
Galerie Link – Gent
Lille Art Fair – Lille
Art Gent – Gent

2012
Art Gent – Gent
Lille Art Fair – Lille

2011
Genthof 2011 Suspicious landscapes – Brugge

2010
De bestemming – Hansbeke
Lineart 2010 – Gent
AHA 08 – Assenede

2008
L’accent bleu – St.Quentin la Poterie – Frankrijk
De Egelantier – Otegem

2005
Galerie Cathy De Vos – Aalst

2001
Galerie Cum Laude – Mol
Out of control VUB – Brussel
OCAS Sidmar – Zelzate

1996
Stedelijke Academie voor Schone Kunsten – Eeklo
Veere – Nederland

1993
Stedelijke Academie voor Schone Kunsten – Eeklo
Beeldig Park – Eeklo

1992
Hof ter Saksen – Beveren

1991
BBL – Kortrijk

1988Jonge Deinse kunstenaars – Deinze
 
 
 

SPOREN VAN BINNEN EN BUITEN

08.08 - 05.09.2021 
duo exhibition
Bram Van Breda - Jo Van Rijckeghem

Paviljoen Hedendaagse Kunst Watou

- - -

Jo Van Rijckeghem (°1967) maakt al 20 jaar wandsculpturen, gelaagde constructies waarin hij gevonden materialen samenvoegt tot nieuwe composities. Naar het woord ‘assemblage’, dat afgeleid is van het Franse ‘assembler’ en ‘verzamelen’ of ‘samenvoegen’ betekent, sprokkelt Van Rijckeghem als een strandjutter de dingen die hij op zijn weg vindt. Hij combineert, balanceert en laat zich daarbij inspireren door het hem omringende platteland. 
Het landschap, de rijen bomen, de omgeploegde akkers dicteren het ritme van zijn poëtische beeldtaal. Hij beeldhouwt met materialen vergeten in de plooien van de tijd. Het zijn sporen die iets te vertellen hebben, die een geschiedenis in zich dragen en die met hun geheugen de verbeelding van de toeschouwer aanboren. De toeschouwer, bij wiens gratie Van Rijckeghems werk zich ontvouwt en voltooit. Met een instinctief spel van materialen verbeeldt de kunstenaar de boerenbuiten, waar hij woont en werkt. Hout, messing, hars en rubber past hij bij elkaar. Het zijn materialen die al eeuwenlang gebruikt worden door de mens, natuurlijke materialen. Zo wordt hars geproduceerd door bomen wanneer de bast van hun stam beschadigd is en wordt rubber vervaardigd uit het sap van o.a. de Braziliaanse rubberboom. 

Het warme goudgeel van messing symboliseert het volmaakte, het onovertreffelijke van de zon. Het is een materiaal dat veelvuldig gebruikt wordt bij industriële toepassingen, maar ook bij verfraaiing van het interieur. Op die manier onderstreept Van Rijckeghem het spel tussen binnen en buiten, tussen natuur en cultuur. Het vuilste hout fascineert de kunstenaar het meest, zoals dat stukje boom van meer dan 500 jaar oud.  Van Rijckeghem laat eerst de natuur haar werk doen en bewerkt vervolgens haar materialen door te krassen, te hakken, te branden en te frezen. Refererend aan stroken omgeploegde akkers, poogt de kunstenaar met deze manipulatie het ritme van de natuur te vertalen, naar zijn hand te zetten, een nooit aflatende zoektocht naar een evenwicht tussen natuur en cultuur. In zijn streven naar het ideale zwart, verbrandt hij het hout en combineert het met rubber. Het doet denken aan de dikke, natte klei na een regenbui.

In zijn landschapstableaus vertaalt Jo Van Rijckeghem  de natuur in haar essentie, in een poëzie van materie, in vruchtbare en onvruchtbare velden die wachten op de blik van de toeschouwer.

Roxane Baeyens